Spotřebitelská důvěra v Jihoafrické republice se ve 3. čtvrtletí zlepšila
Výsledky nejnovějšího průzkumu ukazují, že důvěra spotřebitelů v Jihoafrické republice se ve 3. čtvrtletí 2023 zlepšila. Důvodem je především zlepšení ekonomické situace a nárůst spotřebitelských výdajů.
Index, který měří spotřebitelskou důvěru, vydává FNB a je pozorně sledován investory. Ve 2. čtvrtletí 2023 byla hodnota indexu -25, která se ve 3. čtvrtletí 2023 zlepšila na -16. Ačkoli se spotřebitelská důvěra stále pohybuje v záporných hodnotách, začala vykazovat známky zlepšení.
Na africkém kontinentu je Jihoafrická republika 3. největší ekonomikou, a proto je považována za barometr pro pochopení ekonomické situace Afriky. Mezi největší problémy, kterým Jihoafrická republika čelí, patří znehodnocení randu, vysoké úrokové sazby a častější výpadky elektřiny.
Inflace spotřebitelských cen klesla na 4,7 %
Během druhého čtvrtletí se index spotřebitelské důvěry dotkl nových minim, a vyvolal tak obavy napříč zúčastněnými stranami. Ve 3. čtvrtletí však spotřebitelská důvěra zaznamenala pozoruhodný návrat, neboť domácnosti jsou nyní ochotnější utrácet peníze.
Navzdory nedávnému zlepšení zůstává hospodářský pokrok v Jihoafrické republice stále slabý. Stav se však poněkud zlepšil, neboť spotřebitelé nyní vidí světlo na konci tunelu.
Inflace měřená indexem spotřebitelských cen v Jihoafrické republice také klesla z vysokých 7,1 % na přibližně 4,7 %, což je velké zlepšení. To také vyvolalo naději, že jihoafrická centrální banka také zastaví cyklus zvyšování sazeb.
Průzkum také ukázal, že další pokles cen potravin umožní spotřebitelům utrácet více peněz. V důsledku toho výsledky za 4. čtvrtletí pravděpodobně přinesou zlepšení objemu maloobchodních tržeb.
Vztah mezi úrokovou sazbou a inflací je velmi ošemetný a ztěžuje tak Jihoafrické republice řízení růstu. Nakonec nemůžeme ignorovat neblahý vliv vysokých úrokových sazeb na ekonomiku a to, jak poškozují důvěru spotřebitelů.